Corona heeft invloed op ons allemaal. Gelukkig worden de maatregelen stap voor stap versoepeld en mogen we met meer mensen samenkomen. Veel bedrijven kijken nu naar hoe zij personeel veilig kunnen laten werken in de anderhalvemetermaatschappij.
Verschillende klanten benaderen ons met vragen over hoe zij hun BHV organisatie het beste in kunnen richten conform de richtlijnen van het RIVM. Er komen veel dezelfde vragen naar boven:
- Hoe richt je je BHV-organisatie in als een deel van de mensen thuis werkt en er op locatie anderhalve meter afstand gehouden moet worden?
- Zijn er BHV’ers die nu niet ingezet kunnen worden omdat ze in en risicogroep vallen?
- Hoe moeten BHV’ers en EHBO’ers eerste hulp verlenen? Reanimeren kan immers niet op anderhalve meter afstand.
- En hoe zit het met ontruimen? Je kunt niet met het hele bedrijf op elkaar gepakt op de verzamelplaats staan.
Allemaal goede en logische vragen. Wij hebben nagedacht over al deze vragen (en meer) en ze omgezet in praktische tips. Gewoon heel direct gericht op de BHV’er die eerste hulp moet verlenen of een gebouw moet ontruimen.
De werkgever is verplicht om te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Ook in coronatijd. De werkgever moet de werknemers informatie geven over de impact van het coronavirus op de veiligheid en gezondheid.
Dit document geeft tips om de BHV-organisatie coronaproof in te richten. De tips zijn verzameld in de volgende categorieën:
- Medewerkers algemeen
- BHV algemeen
- Ontruimen
- Eerste Hulp
- Vervoer van een slachtoffer
- Overige procedures
- Nazorg
U kunt het document hier bekijken.
Heeft u vragen over de inrichting van uw BHV organisatie? Leden van Ondernemersclub Marslanden kunnen contact opnemen met Michel Jaarsma: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Michel is lid van de KVO Werkgroep en werkt bij IVM als Veiligheidskundige en Accountmanager.